Diversey wilde alle data op één plek

Klantcase: Diversey

Diversey in Enschede koos voor Alis omdat men dit het meest gebruikersvriendelijke Quality Managementsysteem vond, waarbij men alle data op één plek had staan. Sitemanager Ruud Nijlant legt uit waarom hij zo enthousiast is over Alis.


Diversey

Diversey is een marktleider op het gebied van industriële hygiëne- en reinigingsoplossingen. Zij leveren zowel de producten, zoals chemicaliën & vloerreinigingsmachines, als een breed scala aan diensten hieromheen.


Diversey heeft wereldwijd ongeveer 8600 mensen in dienst en genereerde in 2016 een netto omzet van ongeveer $2,6 miljard.


Diversey in Enschede zocht een nieuw systeem voor Quality Management en koos voor Alis omdat men dit het meest gebruikersvriendelijke systeem vond, waarbij men alle data op één plek had staan.


Dit is gewoon zo fijn: alle data op 1 plek …dat moeten we eigenlijk overal hebben, dat moeten we wereldwijd hebben

Ruud Nijlant - Site Manager

Diversey


Van Google Docs naar Alis

Diversey gebruikte vroeger Google Docs (Word & Excel) voor Quality zaken.


Alles stond verspreid over verschillende sheets en systemen. Men wilde alle data op één plek hebben, zowel voor de fabriek als voor het kwaliteitslaboratorium.


“Wij moeten heel veel COA’s maken en de klachtafhandeling was niet goed te monitoren. Er was gewoon geen goed workflowmodel in onze organisatie."


"We  hadden op teveel plekken teveel verschillende data liggen. Nu met de introductie van Alis hebben we alles op één plek liggen en bespaar je heel veel tijd en geld en heb je het heel eenduidig vastliggen: wie, wanneer, waar, wat, deed.”


“Het grote nadeel van Google Docs is: er is geen historie. Als je dingen weggooit of vrijgeeft: je kunt niets zien.


Je kunt geen trends zien en je hebt dubbele data op verschillende plekken. Je wist dus niet waar het was.


Nu hebben we gewoon een standaard rapport gecreëerd op de klachten en op de interne afwijkingen en weten we ook: bij wie ligt het nou ?”

Men wilde alle data op één plek hebben, zowel voor de fabriek als voor het kwaliteitslaboratorium.

Ruud Nijlant - Site Manager

Diversey


Grip op klachten, acties en afwijkingen

“Vroeger was het beheer van acties en afwijkingen niet transparant. De acties werden wel gemeld en er werd wat heen en weer gemaild."


"En dan stond die actie wel uit maar degene die er belang bij had, had geen idee waar het nou lag – los van of die nu opgelost was."


"Dus hij dacht ja ik heb het wel gemeld, maar ze doen er nooit wat mee."


"Dat is nu verleden tijd. Niet dat alles opgelost gaat worden maar alles kan nu geadresseerd worden. En dan bedoel ik: iedereen in de organisatie, kantoor en fabriek, dat is zo mooi.”


“Het is nu gewoon helemaal traceerbaar wie wat, wanneer nou oppakt en bij wie die bal nou ligt. Daar waren we naar op zoek."


“Vroeger deden we alles handmatig per email. We hadden Excel lijsten en dan stuurde we een inkoper een melding, waarbij we allemaal documenten als bijlage moesten meesturen."


"Nu staat het allemaal op één plek en dan kun je heel gemakkelijk zien: die hebben nog zoveel openstaande punten en die nog zoveel en die nog zoveel, en dit is de status van die afhandelingen."


Alis bespaart ons heel veel tijd omdat we alle informatie op één plek hebben staan”

“We hebben standaard rapportages gemaakt voor de week- en maandoverleggen. Daar haalt met name onze kwaliteitsmanager de openstaande klachten uit, de afgehandelde klachten en interne afwijkingen."


"Dat maakt de voorbereiding van deze routine vergaderingen veel makkelijker.”


Nijlant vervolgt: “Heel veel rapportages lopen nu automatisch omdat er een template voor gemaakt is. Zo kunnen we nu ook veel makkelijker onze analyses maken op de first time right prestatie.”

Het is nu gewoon helemaal traceerbaar wie wat, wanneer nou oppakt en bij wie die bal nou ligt. Daar waren we naar op zoek.

Ruud Nijlant - Site Manager

Diversey


Een efficiënt, duurzaam proces

“Audits zijn nu veel gemakkelijker. We hebben nu alle punten uitstaan. We kunnen ook zien of er nu repeterende dingen in staan."


"We hadden laatst een audit waarbij ons werd gevraagd: hoe kunnen jullie nu aantonen dat jullie de problemen adequaat hebben opgelost?"


"Vroeger waren het allemaal losse dingen. Daar ging niemand naar kijken. Nu kunnen we betere trendanalyses doen en zo de effectiviteit van maatregelen inzichtelijk maken. Het bespaart met name voor en QA en QC veel tijd."


"We zijn nu over op SPC in de fabriek. Daarmee hebben we de papierwinkel flink gereduceerd, we werken naar een volledig papierloze fabriek.”


“Onze QA/QC processen lopen nu gewoon veel beter. Alles is veel beter traceerbaar; of het nu wel of niet goed gaat."


"Op het kwaliteitslab bespaart me dat tijd en veel frustratie bij mensen. Dan heb ik het al gauw over ½ FTE voor het lab alleen."


"Door die standaard rapportages bespaar ik geen mensen, maar heel veel mensen in mijn team die er nu wel een paar uur per week bij hebben gekregen, die ze nu kunnen gebruiken voor het maken van analyses. En die analyses dragen bij aan een betere efficiency."


"Het is voor mij een soort ‘enabelen’ om je bedrijf efficiënt te krijgen. We hebben nu een veel duurzamer proces."


"We kunnen nu echt analyses gaan doen: hoe vaak gebeurt het nu dat bepaalde grondstoffen niet in één keer goed waren of bepaalde formuleringen. Tot nu toe konden we die analyses gewoon niet doen”

Audits zijn nu veel gemakkelijker. We hebben nu alle punten uitstaan. 

Ruud Nijlant - Site Manager

Diversey

Een enthousiaste Operational Excellence Leader

“Vorige week was onze Europese Operational Excellence Leader hier. We hebben het ook even aan hem laten zien."


"Die was zo enthousiast: dat moeten we eigenlijk overal hebben, dat moeten we wereldwijd hebben”.  


“Dit is gewoon zo fijn: dat iedereen dat heeft, dat je al je data op één plek hebt staan en niet in een mapje ergens op de netwerkschijf."


"Dit is gewoon zoals het hoort. Ik vind het de prijs zeker waard voor wat het oplevert !”


“Jullie zijn niet duur voor een kwaliteitssysteem”

Audits zijn nu veel gemakkelijker. We hebben nu alle punten uitstaan. 

Ruud Nijlant - Site Manager

Diversey

Gebruiksvriendelijkheid

Diversey heeft een paar key-users die Alis zelf hebben opgezet.


“De rest vindt het heel gemakkelijk. Ook de mensen op de productievloer. Wij werken in een 3 ploegendienst. Heel veel mensen werken in dagdienst. Die zijn er ‘s nachts gewoon niet. Maar die mensen kunnen wel gewoon door met de informatie”


“We hebben gemerkt dat als wij zelf iets nieuws willen, wat nu nog niet kan, jullie daar dan heel erg open in staan.” 


“Nou dan kijken we of we dan kunnen gaan bouwen. Zoals bijvoorbeeld de OEE-toolkit: die hadden jullie nog niet, maar dat kan wel. Nou dat is dan ook weer gelukt.” 


“Wij krijgen snelle en heel goede service van jullie!“

Wij krijgen snelle en heel goede service van jullie!

Ruud Nijlant - Site Manager

Diversey

Bekijk de online demo

Alis Quality Intelligence Software geeft kwaliteitsmanagement een boost.


In deze demo laten we zien hoe snel Alis op te zetten is voor jouw fabriek en hoe het de faalkosten tot 20% kan verlagen.